A Sződligeti Túrázók Köre túrázói a szeptemberi nyárban újabb kerékpártúrán vettek részt. Ezúttal Esztergomot választottuk úti célnak, aminek több oka is van.
Az egyik ok a túratársak kérése volt, mely szerint az eddigiekhez képest rövidebb utat is tegyünk, ami kb. 30-40 km kerekezést jelent. A másik ok egy határozott cél volt: a Vízügyi Múzeum megtekintése.
Azok, akik velem járnak túrázni, már tudják, hogy az én túráimon mindig szerepel valamilyen kulturális látnivaló felkeresése. Nem volt ez másként ezúttal sem.
Mivel a kis csapatunk összesen négy főt számlált, ezért személykocsival utaztunk, természetesen a kerékpárjaink társaságában. Szob volt a túra középpontja, innen indultunk Esztergom felé és ide is érkeztünk vissza.
A túra első eseménye közvetlenül az indulás után következett, átkeltünk az utunkat keresztező első folyón, az Ipolyon. Az érdekesség abban áll, hogy kihasználva a határok megszűntét, egyszerűen átkerekeztünk az Ipoly feletti vasúti híd gyalogjáróján. A határok megnyitásáig ez nem volt lehetséges.
Néhány kilométer megtétele után megérkeztünk Helembára, az első szlovákiai településre. Érdekesség a faluban lévő, löszfalba vágott pincék sora. Ez arra utal, hogy régóta létezik a vidéken a szőlőtermesztés kultúrája.
Az Ipolyt elhagyva már messziről látszanak a Kovácspataki-hegyek. Nevét a Garamkövesd és Helemba közötti Kovácspatak üdülőtelepről kapta.
„A Kovácspataki-hegyek (más néven Helembai-hegység, szlovákul Burda, korábban Kováčovské kopce) a Börzsöny egy kis darabkája az Ipolyon túl, Szlovákia legdélibb fekvésű és legalacsonyabb hegysége, ami sajátos mikroklímával rendelkezik. Szlovákia legszárazabb és legmelegebb vidéke. Természetvédelmi terület.” (Wikipédia)
Az említett Kovácspatak szép fekvésű üdülő település, remek panorámával a Dunára. A szép táj, a kellemes idő és a kerékpározásra kiválóan alkalmas útviszonyok, igazán jó hangulatba hoztak bennünket. Következő rövid megállónk Garamkövesden volt. Megálltunk az utazásunkat segítő második hídon, hogy tisztelegjünk a Garam folyó előtt, mely az Alacsony-Tátrában ered és 289 km-t tesz meg a Dunáig.
A rövid bámészkodás után felpattantunk a kerékpárokra és meg sem álltunk Párkányig, a többségében magyarok lakta, 12000 lakosú kisvárosig. A Duna partján találtuk meg azt a kellemes kávézót, ahol pontosan úgy ücsörögtünk, mint aki nem siet sehová sem. Ami igaz is, hiszen a tervezett 35 km-es távolság igazán kényelmes tempót tett lehetővé. Ezt főleg azoknak írom, akik eddig kételkedtek a saját teljesítő képességükben és ezért nem mertek felkerekedni. Tapasztalatból tudom, hogy elindulni a legnehezebb, a többi már csak úgy megtörténik.
A pihenő és frissítő után nekivágtunk, hogy átkeljünk az aznap érintett harmadik folyón, a Dunán.
Az értelem győzelme. Számomra ezt jelenti az Esztergomot Párkánnyal összekötő híd újjászületése. A két város szinte eggyé vált az átkelő felújítása és a határok megnyitása után. Élmény volt látni a sok helybélit és turistát, akik a remek kiránduló időben a legtermészetesebb módon használták a hidat, így igazolva az újjáépítés szükségességét. „Tégy úgy, mint a helybéliek!”, szól a mondás. Követve a tanácsot, átkeltünk a folyón és felkerestük aznapi legfontosabb úti célunkat, a Magyar Környezetvédelmi és Vízügyi Múzeumot.
Lévén műszaki végzettségű, – ebből fakadóan műszaki érdeklődésű (is), – ódákat tudnék zengeni a látottakról. Első sorban az elmúlt évszázadok vízzel kapcsolatos létesítményei tervezőinek és építőinek munkássága tanulmányozható, de helyet kaptak a tablókon más, magyar találmányok felfedezői és megalkotói is. Mindenki számára tanulságos lehet a kiállítás, sok minden megtudható arról, hogy mire volt képes a magyar műszaki értelmiség az elmúlt évszázadokban. Már a bejáratnál egy működő modellel fogadnak, amely megmutatja, hogy milyen módon lehet a vizet munkára fogni. Tanulmányozhatók egy speciális, interaktív terepasztalon a hidrodinamika alapjai. Láthatjuk az ember hősies küzdelmét az árvízi védekezés kapcsán. Megleshetjük egy csatornatisztító munkás munkahelyét, a városok csatornázásának hőskorában. Látható, hogy hogyan valósították meg az első időkben a lakások víz és csatorna ellátását. Tudják, hogy a vízórát egy Aszódon élt órásmester találta fel, és a mai mérők is ugyan ezen elv alapján működnek?
Ezen kívül még számos érdekesség található ebben a remek múzeumban, amelyet a Wikipédia szerint: „2009-ben 22000 látogató keresett fel, és amely 2001. május 18-án a Múzeumi világnapon elnyerte az év múzeuma díjat, 2003-ban pedig az év európai múzeuma díjat.” Amennyiben Esztergomban járnak és a szokásos látnivalókon kívül valami érdekességre vágynak, semmiképpen ne hagyják ki a Vízügyi Múzeumot.
A magunkkal hozott szendvicseket a múzeum kellemes udvarán fogyasztottuk el. Ez után rövid kerekezés következett a városban, felkerestük
Melocco Miklós Szent István megkoronázása című szobrát, a bazilika melletti rondellán. A hatásos műalkotás és a panoráma látványa mindenkiben nyomot hagyott.
Búcsút vettünk a gyönyörű várostól és visszakerekeztünk Szobra. Az út másik, visszafelé vezető részét jó hangulatban, könnyedén kerekezve tettük meg. Szobon nem is volt más tennivalónk, mint a frissítés után a kerékpárok felszerelése az autónkra és a hazaindulás.
A Sződligeti Túrázók Köre továbbra is vár minden olyan érdeklődőt, aki nem riad vissza a testmozgástól (néhány kilométer
kerékpározás vagy gyaloglás), egy kis szellemi táplálkozástól és egy kis társasági élettől.
Ne feledjék a mondást: Mens sana in corpore sano – Ép testben ép lélek!
dp